Lubsko |
Lb |
|
|
|
|
Sommerfeld | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Zemsz | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Lubsko - stacja oddana do użytku w roku 1846 ❋ NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2000
|
Obiekt położony na wysokości 82 m n.p.m. |
|
 | Wszystko co wydarzyło się tutaj na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat to po prostu sabotaż. Krajobraz jak po wojnie i nastrój rodem z filmów grozy. Wielkie słowa, ale tylko one oddają to, co można obecnie zobaczyć na tej stacji. Jednocześnie podkreślają one ponurą prawdę o bezdennej ignorancji i głupocie władz PKP oraz o decyzjach powodujących nieodwracalną dewastację technicznej infrastruktury naszego kraju. Widok na jedną z dwóch dawnych parowozowni - a właściwie na jej ruiny.
|
 | A tak obecnie prezentuje się dworzec w Lubsku. Widok od wschodu - od strony wjazdów z Żagania i Tuplic. |
 | Widok z peronu 2 od zachodu - od strony wjazdów z Gubinka i Krosna Odrzańskiego. Po lewej stronie dawny budynek dworca. Obecnie jest to upiorna, częściowo wymarła i zdewastowana budowla. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1984/85 |
a) tabela nr 358a: Lubsko - Gubinek.
b) tabela nr 359: Węgliniec - Żary. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 358a: Żagań - Bieniów - Lubsko - Gubinek. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 359a: Żary - Jasień - Lubsko. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Lubsko ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Lubsko ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Version 2 Sonderzug Lubsko - Gubinek - Guben - Gubin 23.05.1994 ❋ You Tube
Linki do informacji dotyczących linii Żagań - Lubsko - Gubinek znajdują się także na stronie stacji Żagań.
|
Dzieje szlaku Żagań - Gubinek i węzła kolejowego w Lubsku są przykładem tego, jak bardzo przewrotne i nieprzewidywalne mogą być wyroki historii. Przed wojną linia ta była magistralą o zasadniczym wręcz znaczeniu - stanowiła fragment najważniejszego połączenia pomiędzy Wrocławiem a Berlinem i przejeżdżały tędy dziesiątki pociągów dziennie. Gdyby nie ostatnia wojna i jej konsekwencje, dziś zapewne mknęłyby tędy składy wielkich prędkości ICE. Stało się jednak inaczej. Powojenne zmiany granic, wyludnienie tych terenów i postępująca degradacja lokalnego przemysłu sprawiły, że magistrala ta stała się mało wykorzystywaną linią o co najwyżej lokalnym znaczeniu. To samo można powiedzieć o lubskim węźle i dworcu kolejowym. Po wojnie czasy świetności już nigdy tu nie wróciły - co najwyżej prowadzony był z Lubska lokalny ruch w stronę Żagania, Żar, Tuplic, Gubinka i Krosna Odrzańskiego. Przysłowiową ostatnią kroplą, która przepełniła kielich goryczy były przemiany społeczno - gospodarcze początku lat 90-tych. W tych okolicach przyniosły one więcej szkód niż pożytku. Ale dla kolei w okolicach Lubska regres zaczął się już wcześniej. W roku 1984 uległa likwidacji linia Lubsko - Krosno Odrzańskie, 2 lata później nie kursowały już pociągi do Gubinka a w roku 1990 zakończył działalność będący praktycznie w stanie śmierci technicznej szlak Lubsko - Tuplice. Koniec komunikacji pasażerskiej na ostatnim, funkcjonującym jeszcze odcinku - do Żagania - nastąpił w 1995 r. I chciałoby się tutaj postawić pytanie - co dalej ? |
|
Pomimo upływu trzech lat od publikacji tego artykułu nie stracił on nic na aktualności. Komentarza więc nie będzie... |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LUBSKO |
1984 |
---> KROSNO ODRZAŃSKIE |
1986 |
---> GUBINEK |
1990 |
---> TUPLICE |
1995 |
---> Jasień - Bieniów - ŻAGAŃ |
|
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z tego niegdyś tak ruchliwego dworca dokładnie 16 maja 1995 r. Był to pociąg do Żagania. |
|