|
Rok 1860
- czerwiec:
- Königsberg - Insterburg - Stallupönen /142 km/
- sierpień:
- Chorzów Batory - Chorzów Miasto /3 km/
- Stallupönen - Eydtkuhnen /11 km/
- listopad:
- Przeworsk - Jarosław - Przemyśl /50 km/
B-2: 15 sierpnia Ostbahn osiąga ówczesną granicę prusko - rosyjską w Ejdkunach. C-1: 4 listopada pierwsza linia kolejowa dociera do Przemyśla. |
|
|
|
Rok 1861
- październik:
- Bydgoszcz - Toruń /50 km/
- listopad:
- Przemyśl - Gródek Jagielloński - Lwów /98 km/
- grudzień:
- Łowicz - Kutno /45 km/
- ???
- Daugavpils - Riga /224 km/
- Daugavpils - Turmont - Wilno - Landwarów - Grodno /314 km/
- Landwarów - Kaunas - Virbalis - Eydtkuhnen /209 km/
A-1: 24 października pierwsza linia kolejowa dociera do Torunia. B-1: 4 listopada zostaje otwarty ostatni - piąty fragment Kolei Galicyjskiej Karola Ludwika. Pierwsza linia kolejowa dociera do Lwowa. D-2: Kolej Warszawsko-Petersburska (Petierburgo-Warszawskaja Żeleznaja Doroga) przekracza przyszłą granicę polsko - łotewską w Turmoncie. Pierwsza linia kolejowa dociera najpierw do Wilna, a później do Grodna. D-3: Odgałęzienie (stacją węzłową staje się Landwarów obok Wilna) Kolei Warszawsko-Petersburskiej przekracza przyszłą granicę polsko - litewską w Zawiasach i dociera do Kowna, a następnie do granicy prusko - rosyjskiej (później niemiecko - litewskiej) w Ejdkunach. Powstaje tu pierwszy styk torów o szerokości 1435 mm (Prusy) i 1524 mm (Rosja). Zarazem jest to pierwsza stacja przeładunku towarów z terenu Rosji na zachód Europy. |
D-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę. |
|
|
|
Rok 1862
- grudzień:
- Kutno - Włocławek - Aleksandrów Kujawski - Toruń /109 km/
- Grodno - Białystok - Warszawa Wileńska /234 km/
A-1: 4 grudnia zostaje uruchomiona Kolej Warszawsko-Bydgoska z Kutna do Torunia. Stacją graniczną staje się Aleksandrów Kujawski. Jest to drugie połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim. A-2: 16 grudnia druga linia kolejowa (pierwsza od strony wschodniej) dociera do Warszawy. Jest to koniec realizacji Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Białegostoku. |
|
|
|
Rok 1863
- marzec:
- Szczecin Gumieńce - Grambow - Pasewalk /37 km/
- Oświęcim - Nowy Bieruń /4 km/
|
|
|
Rok 1864
- W roku 1864 na ziemiach polskich nie został oddany do użytku ani jeden odcinek linii kolejowej.
|
|
|
Rok 1865
- czerwiec:
- Insterburg - Tilsit /54 km/
- sierpień:
- Orzesze Jaśkowice - Łaziska /10 km/
- wrzesień:
- Zgorzelec Ujazd - Mikułowa - Lubań Śląski - Gryfów Śląski - Rybnica /65 km/
- Lubań Śląski - Węgliniec /22 km/
- Königsberg - Pillau /47 km/
- listopad:
- Praha - Mlada Boleslav - Turnov /104 km/
C-1 i C-2: 20 września zostaje uruchomiony pierwszy fragment Śląskiej Kolei Górskiej (Schlesische Gebirgsbahn) mającej połączyć Görlitz z Jelenią Górą, Wałbrzychem i Kłodzkiem. |
D-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę. |
|
|
|
Rok 1866
- czerwiec:
- Koluszki - Łódź Fabryczna /27 km/
- sierpień:
- Rybnica - Jelenia Góra /11 km/
- wrzesień:
- Königsberg - Preußisch Eylau - Bartoszyce /56 km/
- Lwów - Chodorów - Halicz - Stanisławów - Chryplin - Kołomyja - Śniatyn - Cernauti /267 km/
- Berlin - Cottbus /115 km/
- październik:
- Warszawa Wschodnia - Mińsk Mazowiecki - Siedlce /88 km/
- grudzień:
- Siedlce - Łuków /27 km/
- ???
- Daugavpils - Polock - Vitebsk /277 km/
A-1: 1 czerwca zostaje otwarta Kolej Fabryczno-Łódzka. Pierwsza linia kolejowa dociera do Łodzi. B-1: 20 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Jeleniej Góry. C-1: Poczatek realizacji Pruskiej Kolei Wschodniej (Ostpreußische Südbahn) mającej połączyć Królewiec z Kętrzynem i Ełkiem. C-2: 1 września zostaje otwarty pierwszy fragment Kolei Żelaznej Lwów-Czerniowce-Jassy (Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn). Linia kolejowa osiąga w okolicach Śniatyna przyszłą granicę polsko - rumuńską. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Stanisławowa. D-1 i E-1: Początek realizacji Kolei Warszawsko-Terespolskiej (Warszawsko-Terespolskaja Żeleznaja Doroga). 9 października pierwsza linia kolejowa dociera do Siedlec, a 1 grudnia do Łukowa. |
|
|
|
Rok 1867
- sierpień:
- Jelenia Góra - Marciszów - Sędzisław - Wałbrzych Fabryczny /51 km/
- wrzesień:
- Łuków - Biała Podlaska - Terespol /89 km/
- październik:
- Berlin - Küstrin Kietz /82 km/
- Gdańsk - Gdańsk Nowy Port /7 km/
- listopad:
- Bartoszyce - Korsze - Kętrzyn /45 km/
- grudzień
- Cottbus - Horka - Görlitz /93 km/
- ???
- Aleksandrów Kujawski - Ciechocinek /7 km/
|
|
|
Rok 1868
- maj:
- Wałbrzych Fabryczny - Wałbrzych Miasto /5 km/
- Wrocław - Wrocław Nadodrze - Oleśnica /27 km/
- sierpień:
- Jaromeř - Starkoč - Trutnov - Kralovec /60 km/
- listopad:
- Oleśnica - Namysłów - Kluczbork - Fosowskie /101 km/
- Bytom - Chorzów Stary - Siemianowice Śląskie - Katowice Szopienice /22 km/
- Katowice Murcki - Tychy - Pszczyna - Czechowice Dziedzice /37 km/
- grudzień:
- Kętrzyn - Giżycko - Ełk /77 km/
- ???
- Chorzów Stary - Bytom Zachodni - Piekary Śląskie Szarlej /11 km/
D-1: 8 grudnia pierwsza linia kolejowa dociera do Ełku. Jest to koniec realizacji Pruskiej Kolei Wschodniej z Królewca. |
E-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę. |
|
|
|
Rok 1869
- maj:
- Bogumin - Orłowa - Karwina - Cieszyn Zachodni /31 km/
- lipiec:
- Koszalin - Sławno - Słupsk /67 km/
- Lwów - Krasne - Złoczów /75 km/
- Krasne - Brody /42 km/
- Piekary Śląskie Szarlej - Radzionków /5 km/
- październik:
- Cernauti - Radauti - Suceava /90 km/
- grudzień:
- Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka - Kralovec /25 km/
- Legnica - Lubin /21 km/
- Suceava - Roman /103 km/
A-1: 5 maja pierwsza linia kolejowa dociera do Cieszyna. Jest to początek realizacji Kolei Koszycko-Bogumińskiej (Privilegierte Kaschau-Oderberger Bahn). B-1: 1 lipca pierwsza linia kolejowa dociera do Słupska. D-1: 29 grudnia zostaje otwarte pierwsze transsudeckie połączenie kolejowe. Odcinek z Sędzisławia przez Kamienną Górę do Trutnova łączy pruską Śląską Kolej Górską i austriackie Süd-Norddeutsche Verbindungsbahn. Stacją graniczną staje się Lubawka. |
A-1: Dzisiejsza nazwa stacji Cieszyn Zachodni to Česky Těšin. B-4 i D-3: Pozycje nie zostały naniesione na mapę. |
|
|
|