Kaišiadorys - Radiviliškis - Šiauliai - Liepaja /289 km/
A-3: 8 stycznia zostaje uruchomiony odcinek Kolei Koszycko-Bogumińskiej z Cieszyna Zachodniego do Čadcy wraz z Tunelem Jabłonkowskim. Jest to pierwsze transkarpackie połączeni kolejowe w granicach Monarchii Austro-Węgierskiej. Stacją graniczną stają się Mosty Śląskie.
B-1 i I-1: 2 lutego pierwsza linia kolejowa dociera do Brześcia nad Bugiem. Jest to przedłużenie Kolei Warszawsko-Terespolskiej. W tym samym roku w Brześciu następuje jej połączenie z linią do Baranowicz, Mińska, Smoleńska i Moskwy.
D-1 i G-1: 1 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Tarnopola, a 4 listopada do ówczesnej granicy austriacko - rosyjskiej (później polsko - sowieckiej) w Podwołoczyskach.
F-1: 1 października pierwsza linia kolejowa dociera do Zielonej Góry.
B-1 i H-5: 13 maja zostaje uruchomiony pierwszy fragment Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej (Erste Ungarisch-Galizische Eisenbahn) mającej połączyć Przemyśl i Lwów z Budapesztem. 18 grudnia linia ta dociera do przyszłej granicy polsko - słowackiej w Łupkowie.
H-2: 1 grudnia pierwsza linia kolejowa dociera do Olsztyna.
I-1 i I-2: Uruchomienie Kolei Brzesko-Grajewskiej z Brześcia nad Bugiem przez Białystok do Prostek i połączenie z Pruską Koleją Wschodnią do Królewca. Stacją graniczną staje się Grajewo. Jest to trzecie połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim.
I-3, I-4 i I-5: Uruchomienie Kolei Brzesko-Kijowskiej. Pierwsza linia kolejowa dociera do Kowla, Równego i przyszłej granicy polsko - sowieckiej w Mohylanach. Dalej linia ta prowadzi do Kijowa.
Rok 1874
styczeń:
Hradec Kralove - Tynište nad Orlici - Doudleby nad Orlici - Letohrad - Lichkov /83 km/
C-2: 30 maja zostaje otwarty (na razie prowizorycznie - stan ten potrwa jeszcze 2 lata) tunel w Łupkowie. Tym samym Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna z Przemyśla do Satoraljaujhely staje się drugim transkarpackim połączeniem kolejowym.
F-1: 21 września pierwsza linia kolejowa dociera do Kłodzka.
D-1: 1 lipca zostaje otwarte drugie transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to linia z Görlitz przez Hagenwerder, Zawidów i Frydlant do Liberca. Stacją graniczną staje się Zawidów.
G-1: 15 października zostaje otwarte trzecie transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to linia z Kłodzka do Letohradu. Stacją graniczną staje się Międzylesie.
B-1: 15 maja pierwsza linia kolejowa wjeżdża na wyspę Uznam i dociera do Świnoujścia.
D-2: 18 sierpnia zostaje otwarta Kolej Preszowsko-Tarnowska (Eperjes-Tarnower Bahn) Jest to trzecie transkarpackie połączenie kolejowe. Stacją graniczną staje się Muszyna. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Nowego Sącza.
Warszawa Główna - Warszawa Gdańska - Warszawa Praga - Warszawa Wschodnia /15 km/
A-3: 15 maja zostaje otwarte czwarte transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to linia z Wałbrzycha Szczawienka przez Kuźnice Świdnickie do Mezimesti. Stacją graniczną staje się Mieroszów.
B-1 i F-1: 17 sierpnia zostaje otwarta Kolej Nadwiślańska (Priwislinskaja Żeleznaja Doroga). Jest to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w ówczesnym Królestwie Polskim: • dzięki niemu Warszawa uzyskuje najkrótsze połączenie kolejowe z Gdańskiem. W Mławie która staje się stacją graniczną Kolej Nadwiślańska łączy się z Koleją Malborsko-Mławską (Marienburg-Mlawaer Eisenbahn). • jest to czwarte połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim. • ponadto pierwsza linia kolejowa dociera do Chełma i Lublina. • niejako "przy okazji" zostaje uruchomione połączenie torowe (most przez Wisłę) lewo i prawobrzeżnej części Warszawy. Powstaje warszawski węzeł kolejowy z wyjściami w pięciu kierunkach - cztery 1520 mm (Mława, Białystok, Siedlce i Lublin) oraz jedno 1435 mm (Skierniewice). Tak to będzie wyglądać aż do 1902 roku.