 |
Rok 1880
- marzec:
- Pyskowice - Gliwice Łabędy /5 km/
- maj:
- Pyskowice - Zabrze Biskupice /17 km/
- październik:
- Wałbrzych - Jedlina Zdrój - Nowa Ruda /29 km/
- grudzień:
- Milotice nad Opavou - Vrbno pod Pradedem /20 km/
C-1: 15 października zostaje ukończony ostatni fragment głównego szlaku Śląskiej Kolei Górskiej (Schlesische Gebirgsbahn) z Görlitz do Kłodzka. |
|
|
 |
Rok 1881
- listopad:
- Piła - Wałcz /23 km/
- grudzień:
- Opalenica - Grodzisk Wielkopolski /10 km/
|
|
 |
Rok 1882
- styczeń:
- Szczecin Dąbie - Goleniów - Nowogard - Płoty /66 km/
- luty:
- Płoty - Gryfice /14 km/
- maj:
- Jelenia Góra - Mysłakowice - Kowary /15 km/
- Gryfice - Trzebiatów - Kołobrzeg /43 km/
- lipiec
- Toruń Wschodni - Chełmża /20 km/
- sierpień:
- Stargard Szczeciński - Pyrzyce - Myślibórz - Kostrzyn /98 km/
- wrzesień:
- Inowrocław - Inowrocław Mątwy /7 km/
- listopad:
- Chełmża - Kornatowo - Grudziądz /38 km/
- Bogaczewo - Pasłęk - Małdyty - Morąg /40 km/
- Kralovec - Žacléř /6 km/
- grudzień:
- Niedobczyce - Radlin - Wodzisław Śląski - Olza - Chałupki /26 km/
- ???
- Żabinka - Janów Poleski - Pińsk /144 km/
I-1: Otwarcie pierwszego fragmentu Kolei Poleskiej (Poleskaja Żeleznaja Doroga). Pierwsza linia kolejowa dociera do Pińska. |
|
|
 |
Rok 1883
- lipiec:
- Kluczbork - Olesno /20 km/
- Dolina - Wygoda /9 km/
- sierpień:
- Strzelin - Kondratowice /10 km/
- Grudziądz - Gardeja - Kwidzyn - Malbork /77 km/
- Laskowice Pomorskie - Wierzchucin - Tuchola - Chojnice /70 km/
- Morąg - Olsztyn /45 km/
- Kornatowo - Chełmno /17 km/
- październik:
- Głazów - Barlinek /14 km/
- listopad:
- Olsztyn - Szczytno /45 km/
- Kondratowice - Łagiewniki Dzierżoniowskie /7 km/
- Korzybie - Barnowo /29 km/
- grudzień:
- Dęblin - Radom - Skarżysko Kamienna - Kielce /141 km/
E-1: 21 grudnia zostaje uruchomiony pierwszy fragment Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej (Iwangorodo-Dombrowskaja Żeleznaja Doroga). Pierwsza linia kolejowa dociera do Radomia i Kielc. |
|
|
 |
Rok 1884
- kwiecień:
- Tarnowskie Góry - Kalety /14 km/
- maj:
- Olesno - Lubliniec /31 km/
- czerwiec:
- Wrocław - Kobierzyce /21 km/
- lipiec:
- Munina - Lubaczów - Rawa Ruska - Krystynopol - Sokal /146 km/
- sierpień:
- Oświęcim - Spytkowice - Skawina - Kraków Płaszów /64 km/
- Zajączkowo Lubawskie - Lubawa /6 km/
- Szczytno - Ruciane Nida - Pisz /57 km/
- Barnowo - Bytów /19 km/
- Stróże - Jasło - Krosno - Sanok - Zagórz /114 km/
- wrzesień:
- Orzesze - Żory /13 km/
- Kobierzyce - Pustków Żurowski /6 km/
- Fischhausen - Palmnicken /18 km/
- październik:
- Pszczółki - Sobowidz /8 km/
- Lubliniec - Kalety /19 km/
- Łagiewniki Dzierżoniowskie - Niemcza /9 km/
- Legnica - Złotoryja /21 km/
- listopad:
- Gryfów Śląski - Mirsk /9 km/
- Gutkowo - Orneta /45 km/
- Braniewo - Pieniężno /27 km/
- Chryplin - Pałahicze - Buczacz /71 km/
- Żywiec - Zwardoń - Čadca /37 km/
- Zittau - Sieniawka - Bogatynia - Markocice /14 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
- grudzień:
- Sucha Beskidzka - Skawce - Skawina /46 km/
- Żywiec - Sucha Beskidzka - Chabówka - Limanowa - Nowy Sącz /147 km/
- Buczacz - Biała Czortkowska - Kopyczyńce - Husiatyn /73 km/
- ???
- Pińsk - Łuniniec /58 km/
- Wilno - Lida - Baranowicze - Łuniniec /316 km/
H-6: Pierwszy fragment Schmalspurbahn Zittau-Hermsdorf (po II wojnie światowej częściowo w granicach Polski jako Bogatyńska KD). |
E-5, H-5, I-2 i I-3: Koniec realizacji wszystkich "brakujących" fragmentów Galicyjskiej Kolei Transwersalnej (Galizische Transwersalbahn). Linia biegnąca północnym podnóżem Karpat łączy Czadcę z Husiatynem na ówczesnej granicy austriacko - rosyjskiej. Odcinek Czadca - Żywiec staje się czwartym transkarpackim połączeniem kolejowym, a stacją graniczną zostaje Zwardoń.
J-2: Otwarcie drugiego fragmentu Kolei Poleskiej z Wilna do Baranowicz. Pierwsza linia kolejowa dociera do Lidy. |
|
|
 |
Rok 1885
- styczeń
- Kielce - Tunel - Olkusz - Strzemieszyce Północne - Gołonóg /156 km/
- kwiecień:
- Zagórzany - Gorlice /4 km/
- czerwiec:
- Zbąszyń - Lutol Suchy - Międzyrzecz /32 km/
- lipiec:
- Orneta - Pieniążno - Zinten - Kobbelbude /38 km/
- Pustków Żurowski - Sobótka Zachodnia /14 km/
- sierpień:
- Sobowidz - Skarszewy /15 km/
- październik:
- Czempiń - Śrem /20 km/
- Gryfów Śląski - Lwówek Śląski /21 km/
- listopad:
- Skarszewy - Kościerzyna /31 km/
- Bydgoszcz - Fordon /11 km/
- Pisz - Biała Piska - Ełk /56 km/
- grudzień:
- Bojanowo - Góra Śląska /15 km/
- Königsberg - Cranz /28 km/
- Cranz - Neukuhren /18 km/
- ???
- Koluszki - Tomaszów Mazowiecki - Opoczno - Skarżysko Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski /161 km/
- Równe - Sarny /90 km/
- Łuniniec - Sarny /97 km/
A-1: 25 stycznia zostaje ukończony drugi i ostatni fragment Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej z Dęblina przez Radom i Kielce do Dąbrowy Górniczej. Jest to najdłuższa linia kolejowa w Królestwie Polskim. Ukończone zostaje także połączenie tej kolei z Koleją Warszawsko-Wiedeńską (odcinek ze Skarżyska Kamiennej przez Opoczno i Tomaszów Mazowiecki do Koluszek). |
|
|
 |
Rok 1886
- lipiec:
- Zbąszyń - Wolsztyn /23 km/
- sierpień:
- Pruszcz Gdański - Stara Piła - Żukowo Zachodnie /30 km/
- wrzesień:
- Żmigród - Wąsosz /25 km/
- październik:
- Szymankowo - Nowy Dwór Gdański /21 km/
- Opalenica - Trzcianka Zachodnia - Wąsowo /17 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
- listopad:
- Żukowo Zachodnie - Kartuzy /12 km/
- Jabłonowo Pomorskie - Brodnica /23 km/
- grudzień:
- Wrocław Psie Pole - Trzebnica /20 km/
- Kołomyja - Słoboda Rungurska Kopalnia /32 km/
- Kołomyja Nadworniańskie Przedmieście - Szeparowce Kniażdwór /7 km/
- Gardeja - Łasin /14 km/
- ???
- Białystok - Andrzejewicze - Wołkowysk - Słonim - Baranowicze /209 km/
- Łuniniec - Mikaszewicze - Mozyr - Homel /301 km/
D-2: Pierwszy fragment Opalenickiej KD. |
|
|
 |
Rok 1887
- kwiecień:
- Stryj - Ławoczne - Beskid /72 km/
- wrzesień:
- Poznań Wschodni - Września /43 km/
- Brodnica - Tama Brodzka - Lidzbark /32 km/
- październik:
- Lidzbark - Działdowo /23 km/
- Opole - Szydłów - Nysa /38 km/
- Szydłów - Lipowa Śląska /27 km/
- Lwów - Żółkiew - Rawa Ruska - Bełżec /89 km/
- Dębica - Tarnobrzeg - Sobów - Rozwadów /99 km/
- Sobów - Nadbrzezie /8 km/
- listopad:
- Gniezno - Janowiec Wielkopolski - Damasławek - Kcynia - Nakło nad Notecią /75 km/
- Olsztyn - Olsztynek /25 km/
- grudzień:
- Międzyrzecz - Wierzbno - Międzychód /31 km/
- ???
- Strzemieszyce Północne - Kazimierz - Sosnowiec Południowy /13 km/
- Kazimierz - Maczki /5 km/
- Chełm - Włodawa - Brześć nad Bugiem /113 km/
- Siedlce - Sokołów Podlaski - Małkinia /66 km/
C-6: Dzisiejsza nazwa stacji Nadbrzezie to Sandomierz. |
|
|
 |
Rok 1888
- styczeń:
- Września - Strzałkowo /19 km/
- luty:
- Głuchołazy - Mikulovice - Jesenik - Lipova Lazne /26 km/
- Rokietnica - Pniewy /34 km/
- czerwiec:
- Bielsko Biała - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona /58 km/
- Bielsko Biała - Skoczów - Goleszów - Cieszyn Zachodni - Frydek Mistek - Frydlant nad Ostravici - Valašske Meziřiči /173 km/
- sierpień:
- Międzychód - Pniewy /29 km/
- wrzesień:
- Wałcz - Kalisz Pomorski /44 km/
- Terespol Pomorski - Świecie nad Wisłą /6 km/
- październik:
- Olsztynek - Nidzica - Działdowo /51 km/
- Leszno - Kąkolewo - Gostyń - Jarocin /69 km/
- Kąkolewo - Krotoszyn - Ostrów Wielkopolski /87 km/
- Gliwice - Zabrze Makoszowy - Gierałtowice - Orzesze /24 km/
- listopad:
- Hanušovice - Lipova Lazne /31 km/
- Liberec - Jablonec nad Nisou /12 km/
- grudzień:
- Rogoźno Wielkopolskie - Wągrowiec /19 km/
- Goleszów - Ustroń /5 km/
|
|
 |
Rok 1889
- styczeń:
- Inowrocław Mątwy - Kruszwica /10 km/
- kwiecień:
- Ścinawka Średnia - Tłumaczów - Broumov /15 km/
- czerwiec:
- Wągrowiec - Damasławek - Żnin - Barcin - Inowrocław /78 km/
- sierpień:
- Opole - Jełowa - Namysłów /60 km/
- październik:
- Nowa Sól - Kożuchów /10 km/
- Königsberg - Labiau /48 km/
- listopad:
- Trzcianka Zachodnia - Brody /7 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
- ???
- Poprad Tatry - Studeny Potok - Kežmarok /14 km/
F-1: Drugi fragment Opalenickiej KD. |
B-1: 5 kwietnia zostaje otwarte piąte transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to krótki łącznik ze Ścinawki Średniej - stacji leżącej na Śląskiej Kolei Górskiej do Broumova. Stacją graniczną staje się Ścinawka Średnia. |
|
|
|