Braniewo
Br

Braunsbergprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Braniewo - obiekt oddany do użytku w roku 1852  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 6 m n.p.m. 

Königlich Preußische Ostbahn czyli Królewska Pruska Kolej Wschodnia. Niegdyś słynna magistrala o długości ponad 700 km łącząca Berlin z Królewcem. Dziś boczna linia leżąca na terytorium trzech państw - odcinki w każdym z nich pełnią lokalne, podrzędne role. Pozostała legenda...
min 25 1.jpgWizyta 1 - maj 2002.

To prawie koniec polskiego odcinka Ostbahnu. Granica jest niecałe 10 km stąd a następna stacja to już rosyjskie Mamonovo.
Widok od południa - od strony Elbląga.
min 25 2.jpgWizyta 2 - sierpień 2011.

Ta sama stacja 9 lat później. Zmieniło się niewiele - absurdalna wiata nad peronem 3 stoi nadal. Za to pociągów jeździ tu tak samo mało jak kiedyś - wspomniany "międzynarodowy" peron wręcz zaczyna zarastać trawą :)
min 25 3.jpgmap_1_bn.jpg
min 25 4.jpg
Dwa powyższe zdjęcia to budynek dworca widziany z peronu 2 oraz 3. Potężny obiekt - chociaż używany wspólnie z PKS-em jest wykorzystywany w niewielkim stopniu. Odnowiona kilka lat temu poczekalnia jest obecnie zamknięta.

Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Braniewie.
●●● wschodnia część Ostbahnu czyli linia Elbląg - Braniewo - Mamonovo czynna od roku 2015 wyłącznie ruchu towarowym.
●●● istniejąca i nieczynna w latach 2019 - 2023 z powodu remontu linia do Gutkowa i Olsztyna przez Pieniężno i Ornetę.
●●● linia "nadzalewowa" do Elbląga przez Frombork i Tolkmicko nieczynna (ponownie) od roku 2013.
min 25 5.jpgPonownie spojrzenie na peron 3. Stoją tu dwa wagony do Gdyni Głównej - oczekują na międzynarodową "Kalinkę" z Kaliningradu.
min 25 6.jpgWidok na południe - wyjazdy do Olsztyna przez Ornetę (w lewo), Elbląga przez Bogaczewo (czyli Ostbahnem na wprost) i Elbląga brzegiem Zalewu Wiślanego przez Frombork (w prawo).
Na pierwszym planie peron 1 i tor szeroki - teoretycznie kończy się on dopiero w okolicach stacji w Bogaczewie. Na odcinku kolejnych kilkunastu kilometrów znajduje się jeszcze kilka punktów przeładunkowych z wagonów szerokotorowych na normalne.
min 25 7.jpgUjęcie odwrotne - widok na północ - wyjazd w kierunku granicy z Rosją. Za sygnalizatorami zaczyna się towarowa, bardzo rozbudowana część stacji - w ruchu towarowym jest to największe i jedno z dwóch (obok Skandawy) działających obecnie przejść granicznych z Obwodem Kaliningradzkim.
min 25 8.jpgNormalnotorowa "Tamara" SM 48 - 068 w trakcie manewrów.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 503: Gutkowo - Orneta - Braniewo.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 503a: Elbląg Zdrój - Tolkmicko - Frombork - Braniewo.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 503a: Elbląg - Tolkmicko - Frombork - Braniewo.
b) tabela nr 504: Małdyty - Malbork.
1. W ruchu pasażerskim Braniewo stało się stacją graniczną na początku lat 90-tych. Wcześniej nie było to możliwe - Okręg Kaliningradzki był wielką, zamkniętą, odciętą od świata bazą wojskową ZSRS.

2. Jedynym składem pasażerskim przejeżdżającym tu granicę był pociąg pospieszny Gdynia Główna - Kaliningrad - Gdynia Główna zwany "Kalinką". Do roku 2000 w jego składzie jechał wagon bezpośredni "z" i "do" Berlina Lichtenberg. Pociąg ten zakończył kursowanie w roku 2012. Raczej na bardzo długo.

3. Kolej "nadzalewowa" do Elbląga przez Frombork (czyli dawna kolej lokalna Haffuferbahn) zasadniczo jest nieczynna od roku 2006. W latach 2010 - 2013 nastąpił krótki okres jej ożywienia - zaczęła funkcjonować w letnie, wakacyjne weekendy dzięki Konsorcjum Arriva PCC (ruch prowadzony był taborem tej firmy). Dlatego wydawało się że fizyczna likwidacja tego jedynego pod wieloma względami szlaku kolejowego w Polsce nie była jeszcze całkowicie przesądzona. Obecnie aż takim wielkim optymistą nie jestem. W lokalnych władzach pojawiło się niestety wielu zwolenników przerobienia linii na ścieżkę rowerową. Mój apel jest krótki: łapy precz od "nadzalewówki" !

4. W ruchu lokalnym funkcjonuje tu i teraz tylko jedno połączenie w ramach województwa warmińsko - mazurskiego zorientowane na metropolię (a więc do Olsztyna Głównego przez Ornetę). Dawną linią magistralną (czyli Ostbahnem) do roku 2015 jeździła wspominana wcześniej pospieszna "Kalinka" (przez 3 ostatnie sezony już tylko w relacji Gdynia Główna - Braniewo) oraz dwa pociągi lokalne do Elbląga. Obecnie Braniewo pod względem komunikacyjnym (kolejowym) jest praktycznie odcięte od reszty kraju. Fakt że Ostbahn od lat nie jest wykorzystywany w komunikacji pasażerskiej i że nie można nim dojechać z Braniewa przynajmniej do Elbląga jest bezdyskusyjnym, czystym idiotyzmem. Ktoś kiedyś wysunął tezę że warmińsko - mazurskie (w kontekście stosunku miejscowego Urzędu Marszałkowskiego do komunikacji szynowej) to stan umysłu. Trudno się z tym nie zgodzić.

Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BRANIEWO
2006 ---> Frombork - Tolkmicko - ELBLĄG
2013 ---> Frombork - Tolkmicko - ELBLĄG (likwidacja sezonowego ruchu pasażerskiego)
2015 ---> BOGACZEWO
2019 ---> Pieniężno - Orneta - GUTKOWO (nieokreślony czasowo remont linii)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BRANIEWO
2010 ---> Frombork - Tolkmicko - ELBLĄG (nieregularny ruch sezonowy)
2023 ---> Pieniężno - Orneta - GUTKOWO (koniec czteroletniego remontu linii)
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Braniewo ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Braniewo ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Stacja Braniewo ❋  Polska-Org
  4. Linia Olsztyn - Orneta - Braniewo ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  5. Ostbahn: odcinek Tczew - Malbork - Elbląg - Braniewo ❋  www.ostbahn.eu
  6. Ostbahn: odcinek Braniewo - Kaliningrad ❋  www.ostbahn.eu
  7. Wojskowy Rejon Przeładunkowy BRANIEWO 1955 - 57 czyli Ostbahn na Warmii i Mazurach ❋ Kolej na Mazurach
  8. "Barkas" Elbląg - Braniewo - Elbląg, 13-VII-2008 ❋ Kraina Żywych Maszyn
  9. Nadzalewówka z okna "Frauenburga"  ❋ You Tube
  10. Braniewo - Bogaczewo - Elbląg ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Kaliningrad (czyli wschodniego odcinka Ostbahnu) znajdują się także na stronie stacji Kaliningrad.

Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Orneta - Gutkowo znajdują się także na stronach stacji Orneta oraz Pieniężno.
Semaforek krajoznawczo - żeglarski.

Początkowy fragment przystani rybacko - jachtowej w Nowej Pasłęce. Jest tu nowe, betonowe nabrzeże, ale wypłycenia na podejściu do przystani oraz dość bujna, rzeczna roślinność niecałkiem zachęcają do wpływania tutaj jednostkami o większym zanurzeniu.
Zalew Wiślany widziany z północnego nabrzeża. Za lampką - tam w oddali to już kraina szczęścia i dobrobytu czyli Federacja Rosyjska.
Z prawego na lewy brzegu Pasłęki wyjeżdżamy takim wąskim, kiedyś częściowo zwodzonym mostem na którym obowiązuje ruch jednokierunkowy. Bezwzględne pierwszeństwo mają samochody jadące od strony Braniewa. Most ma 80 m długości i jest konstrukcją powojenną sprowadzoną w to miejsce na krańcu Polski w latach 90-tych ubiegłego wieku - wcześniej funkcjonował niedaleko Starego Miasta w Gdańsku. W roku 2019 został wyremontowany.
Wieś Grzechotki - miejsce odległe o 2 km na zachód od drogowego przejścia granicznego na DK nr 22 znanego pod tą samą nazwą. Granica z Obwodem Kaliningradzkim. Jednocześnie granica cywilizacji białego człowieka.
ROZKŁAD JAZDY

Braniewo

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Warmia | Województwo Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 25 |

Liczba gości na stronie Braniewo od 30 września 2006: 17416
Data i czas poprzedniego wejścia: 2 października 2024 / 19:20
Średnia wejść dziennie: 2.65

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 15 stycznia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.016 sek