Braniewo |
Br |
|
|
|
|
Braunsberg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Braniewo - obiekt oddany do użytku w roku 1852 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 6 m n.p.m. |
|
|
| Wizyta 1 - maj 2002.
To prawie koniec polskiego odcinka Ostbahnu. Granica jest niecałe 10 km stąd a następna stacja to już rosyjskie Mamonovo. Widok od południa - od strony Elbląga. |
| Wizyta 2 - sierpień 2011.
Ta sama stacja 9 lat później. Zmieniło się niewiele - absurdalna wiata nad peronem 3 stoi nadal. Za to pociągów jeździ tu tak samo mało jak kiedyś - wspomniany "międzynarodowy" peron wręcz zaczyna zarastać trawą :) |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to budynek dworca widziany z peronu 2 oraz 3. Potężny obiekt - chociaż używany wspólnie z PKS-em jest wykorzystywany w niewielkim stopniu. Odnowiona kilka lat temu poczekalnia jest obecnie zamknięta.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Braniewie.
●●● wschodnia część Ostbahnu czyli linia Elbląg - Braniewo - Mamonovo czynna od roku 2015 wyłącznie ruchu towarowym.
●●● istniejąca i nieczynna w latach 2019 - 2023 z powodu remontu linia do Gutkowa i Olsztyna przez Pieniężno i Ornetę.
●●● linia "nadzalewowa" do Elbląga przez Frombork i Tolkmicko nieczynna (ponownie) od roku 2013.
|
| Ponownie spojrzenie na peron 3. Stoją tu dwa wagony do Gdyni Głównej - oczekują na międzynarodową "Kalinkę" z Kaliningradu. |
| Widok na południe - wyjazdy do Olsztyna przez Ornetę (w lewo), Elbląga przez Bogaczewo (czyli Ostbahnem na wprost) i Elbląga brzegiem Zalewu Wiślanego przez Frombork (w prawo). Na pierwszym planie peron 1 i tor szeroki - teoretycznie kończy się on dopiero w okolicach stacji w Bogaczewie. Na odcinku kolejnych kilkunastu kilometrów znajduje się jeszcze kilka punktów przeładunkowych z wagonów szerokotorowych na normalne. |
| Ujęcie odwrotne - widok na północ - wyjazd w kierunku granicy z Rosją. Za sygnalizatorami zaczyna się towarowa, bardzo rozbudowana część stacji - w ruchu towarowym jest to największe i jedno z dwóch (obok Skandawy) działających obecnie przejść granicznych z Obwodem Kaliningradzkim. |
| Normalnotorowa "Tamara" SM 48 - 068 w trakcie manewrów. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 503: Gutkowo - Orneta - Braniewo. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 503a: Elbląg Zdrój - Tolkmicko - Frombork - Braniewo. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 503a: Elbląg - Tolkmicko - Frombork - Braniewo.
b) tabela nr 504: Małdyty - Malbork. |
1. W ruchu pasażerskim Braniewo stało się stacją graniczną na początku lat 90-tych. Wcześniej nie było to możliwe - Okręg Kaliningradzki był wielką, zamkniętą, odciętą od świata bazą wojskową ZSRS. 2. Jedynym składem pasażerskim przejeżdżającym tu granicę był pociąg pospieszny Gdynia Główna - Kaliningrad - Gdynia Główna zwany "Kalinką". Do roku 2000 w jego składzie jechał wagon bezpośredni "z" i "do" Berlina Lichtenberg. Pociąg ten zakończył kursowanie w roku 2012. Raczej na bardzo długo. 3. Kolej "nadzalewowa" do Elbląga przez Frombork (czyli dawna kolej lokalna Haffuferbahn) zasadniczo jest nieczynna od roku 2006. W latach 2010 - 2013 nastąpił krótki okres jej ożywienia - zaczęła funkcjonować w letnie, wakacyjne weekendy dzięki Konsorcjum Arriva PCC (ruch prowadzony był taborem tej firmy). Dlatego wydawało się że fizyczna likwidacja tego jedynego pod wieloma względami szlaku kolejowego w Polsce nie była jeszcze całkowicie przesądzona. Obecnie aż takim wielkim optymistą nie jestem. W lokalnych władzach pojawiło się niestety wielu zwolenników przerobienia linii na ścieżkę rowerową. Mój apel jest krótki: łapy precz od "nadzalewówki" ! 4. W ruchu lokalnym funkcjonuje tu i teraz tylko jedno połączenie w ramach województwa warmińsko - mazurskiego zorientowane na metropolię (a więc do Olsztyna Głównego przez Ornetę). Dawną linią magistralną (czyli Ostbahnem) do roku 2015 jeździła wspominana wcześniej pospieszna "Kalinka" (przez 3 ostatnie sezony już tylko w relacji Gdynia Główna - Braniewo) oraz dwa pociągi lokalne do Elbląga. Obecnie Braniewo pod względem komunikacyjnym (kolejowym) jest praktycznie odcięte od reszty kraju. Fakt że Ostbahn od lat nie jest wykorzystywany w komunikacji pasażerskiej i że nie można nim dojechać z Braniewa przynajmniej do Elbląga jest bezdyskusyjnym, czystym idiotyzmem. Ktoś kiedyś wysunął tezę że warmińsko - mazurskie (w kontekście stosunku miejscowego Urzędu Marszałkowskiego do komunikacji szynowej) to stan umysłu. Trudno się z tym nie zgodzić. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BRANIEWO |
2006 |
---> Frombork - Tolkmicko - ELBLĄG |
2013 |
---> Frombork - Tolkmicko - ELBLĄG (likwidacja sezonowego ruchu pasażerskiego) |
2015 |
---> BOGACZEWO |
2019 |
---> Pieniężno - Orneta - GUTKOWO (nieokreślony czasowo remont linii) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BRANIEWO |
2010 |
---> Frombork - Tolkmicko - ELBLĄG (nieregularny ruch sezonowy) |
2023 |
---> Pieniężno - Orneta - GUTKOWO (koniec czteroletniego remontu linii) |
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Braniewo ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Braniewo ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Braniewo ❋ Polska-Org
-
Linia Olsztyn - Orneta - Braniewo ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Ostbahn: odcinek Tczew - Malbork - Elbląg - Braniewo ❋
www.ostbahn.eu
-
Ostbahn: odcinek Braniewo - Kaliningrad ❋
www.ostbahn.eu
-
Wojskowy Rejon Przeładunkowy BRANIEWO 1955 - 57 czyli Ostbahn na Warmii i Mazurach ❋ Kolej na Mazurach
-
"Barkas" Elbląg - Braniewo - Elbląg, 13-VII-2008 ❋ Kraina Żywych Maszyn
-
Nadzalewówka z okna "Frauenburga" ❋ You Tube
-
Braniewo - Bogaczewo - Elbląg ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Kaliningrad (czyli wschodniego odcinka Ostbahnu) znajdują się także na stronie stacji Kaliningrad.
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Braniewo - Orneta - Gutkowo znajdują się także na stronach stacji Orneta oraz Pieniężno.
|
|
Semaforek krajoznawczo - żeglarski.
Początkowy fragment przystani rybacko - jachtowej w Nowej Pasłęce. Jest tu nowe, betonowe nabrzeże, ale wypłycenia na podejściu do przystani oraz dość bujna, rzeczna roślinność niecałkiem zachęcają do wpływania tutaj jednostkami o większym zanurzeniu. |
|
Zalew Wiślany widziany z północnego nabrzeża. Za lampką - tam w oddali to już kraina szczęścia i dobrobytu czyli Federacja Rosyjska. |
|
Z prawego na lewy brzegu Pasłęki wyjeżdżamy takim wąskim, kiedyś częściowo zwodzonym mostem na którym obowiązuje ruch jednokierunkowy. Bezwzględne pierwszeństwo mają samochody jadące od strony Braniewa. Most ma 80 m długości i jest konstrukcją powojenną sprowadzoną w to miejsce na krańcu Polski w latach 90-tych ubiegłego wieku - wcześniej funkcjonował niedaleko Starego Miasta w Gdańsku. W roku 2019 został wyremontowany. |
|
Wieś Grzechotki - miejsce odległe o 2 km na zachód od drogowego przejścia granicznego na DK nr 22 znanego pod tą samą nazwą. Granica z Obwodem Kaliningradzkim. Jednocześnie granica cywilizacji białego człowieka. |
| |
|