Sławno
Sa

Schlawe (Pommern)przedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1869  ❋  BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 26 m n.p.m. 

min 823 1.jpgUjęcie z peronu 1 w kierunku zachodnim czyli (obecnie) wyjazdy do Koszalina oraz Darłowa. Po prawej lekko odnowiony (zapewne jest to teraz własność prywatna) budynek jednego z dawnych, stacyjnych magazynów oraz wieża ciśnień. Z toru 9 odjeżdżają szynobusy do Darłowa - regularne kursy nad morze wznowiono w roku 2017.
min 823 2.jpgWieża ciśnień i (prawdopodobnie) hala pomp z bliska. Parafrazując klasyka - wieża niestety zaczyna się od góry lekko psuć.
min 823 3.jpgPeron 1 i nieczynny tor 7. Sławno to stacja ogromna w sensie pasażerskim, dlatego mamy tutaj trzy długie i szerokie perony osłaniane częściowo wiatami.
min 823 4.jpgRaz jeszcze ujęcie w kierunku zachodnim. Oprócz Koszalina i Darłowa (czyli szlaków kolejowych istniejących) można było kiedyś (dokładnie do końca ostatniej wojny) wyjechać w tę stronę do Ustki. Powojenna Polska linii tej jednak nawet nie obejrzała - wspomniany odcinek został zdemontowany w okolicach roku 1945 i materiały z niego zapewne zostały wykorzystane do odbudowy innych, ważniejszych szlaków na Pomorzu lub wyjechały jako zdobycz wojenna do ZSRS.
min 823 5.jpgPozostajemy na peronie 1 - stacja oraz budynek dworca widziane od strony zachodniej.
min 823 6.jpgPerony 2 i 3 widziane z peronu 1 od strony zachodniej.
min 823 7.jpgBudynek dworca z bliska. Tory 11 i 13 położone najbliżej budynku to tory postojowo - towarowe, jeden z nich jest zelektryfikowany.
min 823 8.jpgUjęcie z peronu 1 w kierunku wschodnim czyli (obecnie) wyjazd do Słupska. Do roku 1997 w tę samą stronę opuszczała stację linia do Korzybia. Ruch pasażerski na tym szlaku ustał w roku 1991 a sześć lat później została on fizycznie zlikwidowany.
min 823 9.jpgNa stacji zachowała się imponująca liczba semaforów kształtowych oraz mechanicznych tarcz manewrowych i zaporowych. Jak na razie (rok 2022) ruch pociągów w Sławnie prowadzony jest przez nastawnie "Sa" (wschodnia strona stacji) i "Sa1" (strona zachodnia) , które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją kształtową. Świetlne są jedynie TO od strony Słupska, Koszalina i Darłowa.
min 823 10.jpgBudynek dworca widziany od strony wschodniej.
min 823 11.jpgmap_1_sl.jpg
min 823 12.jpg
Dwa zdjęcia powyżej to coś co powoli odchodzi do historii. Postępu technologicznego - także w zakresie sygnalizacji kolejowej i urządzeń SRK zatrzymać się nie da. Wspomniałem wcześniej że Sławno jest stacją wyjątkową - jak na razie cała sygnalizacja (z wyjątkiem trzech tarcz ostrzegawczych) jest kształtowa. Klimat stacji dosłownie przenosi nas w dawne lata - o ile będziemy udawać że nie widzimy bramek i sieci trakcyjnej :) Ciekawe jak długo taki historyczny układ sygnalizacji jeszcze tu pobędzie ?

 zdjęcie górne --> na pierwszym planie semafory wyjazdowe D i E do Słupska oraz trzy mechaniczne TM. Wprawne oko dostrzeże po prawej jeszcze jeden semafor - F oraz słup po semaforze G na wylocie dawnej linii do Korzybia.
 zdjęcie dolne --> po lewej jeszcze jeden semafor wyjazdowy - C. Na wprost nastawnia dysponująca "Sa". Ogółem mamy w Sławnie 12 działających semaforów kształtowych, ponadto dwa stojące przy nieczynnym torze 2 są częściowo zdemontowane - brak ramion. Całość uzupełnia 8 mechanicznych TM oraz dwie mechaniczne TZ.
Część pasażerska tutejszej stacji jest bardzo rozległa. Nic dziwnego - przed II wojną był to węzeł pięciokierunkowy, a po roku 1934 nawet sześciokierunkowy - to za sprawą "odwrócenia" przebiegu fragmentu Sławieńskiej Kolei Powiatowej (Schlawer Kreisbahn) w obrębie stacji oraz przekucia odcinka do Polanowa z toru o prześwicie 750 mm na normalny.

Mapa przedstawia 2 etapy redukcji węzła kolejowego w Sławnie - powojenny oraz zupełnie niedawny.
●●● linia Gdańsk Główny - Stargard istniejąca i czynna w ruchu towarowym oraz pasażerskim.
●●● czynna ponownie w ruchu pasażerskim (od roku 2017) linia do Darłowa.
●●● nieczynny od roku 1991 oraz zlikwidowany ostatecznie i nieodwołalnie w roku w roku 1997 odcinek do Korzybia.
●●● nieistniejący od końca II wojny światowej odcinek do Ustki.
●●● działający od roku 1934 i nieistniejący od końca II wojny światowej normalnotorowy wariant linii do Polanowa.
min 823 13.jpgPoczątek peronu 2 - po lewej tor 3 oraz jeszcze bardziej po lewej peron 3 - tor 1. To tędy odbywa się dalekobieżny ruch przez stację. Pociągi do Korzybia (jeszcze jak jeździły) korzystały ze skrajnego toru 2 przy peronie 3. Obecnie tor ten prowadzi donikąd.
min 823 14.jpgNa dworcu w Sławnie oprócz przejścia podziemnego możemy przemieszczać sią także tędy - na poziomie torów. To przede wszystkim przejście dla osób niepełnosprawnych, ale na szczęście nie ma żadnych furtek i szlabanów, nikt nie goni i nie grozi przechodzącym pieszym wielo-set-złotowymi mandatami. A pięknie odnowiony obiekt to teraz niewątpliwa wizytówka miasta.
min 823 15.jpgBudynek dworca od strony podjazdu. Przy samym wejściu do obiektu miejsca wcale nie jest zbyt dużo, a zmieścić się trzeba.
Sławno
mapa topograficzna
rok 1935
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 381: Bytów - Korzybie - Sławno - Darłowo.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 381: Lipusz - Bytów - Korzybie - Sławno - Darłowo.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Sławno ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Sławno ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Sławno ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Sławno ❋  Polska-Org
  5. Strecken Sławno (Schlawe) - Darłowo (Rügenwalde) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  6. Strecken Sławno (Schlawe) - Korzybie (Zollbrück) - Bytów (Bütow) - Lipusz ❋  Eisenbahnen in Pommern
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SŁAWNO
1945 ---> USTKA (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1945 ---> POLANÓW (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1991 ---> KORZYBIE (linia fizycznie zlikwidowana w roku 1997)
1991 ---> DARŁOWO
2011 ---> DARŁOWO (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SŁAWNO
2005 ---> DARŁOWO
2017 ---> DARŁOWO (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego)
ROZKŁAD JAZDY

Sławno

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Środkowe | Województwo Zachodniopomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 823 |

Liczba gości na stronie Sławno od 19 stycznia 2023: 1087
Data i czas poprzedniego wejścia: 3 grudnia 2024 / 07:49
Średnia wejść dziennie: 1.59

Wpis do bazy MySQL: 19 stycznia 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 9 kwietnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.028 sek