Koszalin
Kl

Köslinprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1859  ❋  BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 37 m n.p.m. 

Strona zawiera także opis stacji Koszalin Wąskotorowy.
min 822 1.jpgZdjęcia z dworca kolejowego w Koszalinie powstały tego samego dnia ale w dwóch porach - mniej i bardziej popołudniowej. Pomiędzy zaplanowane było szybkie zwiedzanie miasta bo przyznaję - byliśmy w nim po raz pierwszy ! Dlatego też w przedstawionych fotkach występuje kilkugodzinna przerwa czasowa.

Ogólne ujęcie z peronu 2 od strony północnej - takie na rozgrzewkę :) Po stronie lewej na torze 2 przy peronie 1 skład Polregio do Słupska. Oceniając z daleka jest to zestaw EN 63 (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz) w barwach zachodniopomorskich.
min 822 2.jpgTor 5 peron 2 - także ujęcie od strony północnej. Na wprost szynobus SA 103 - 009 (produkcja PESA Bydgoszcz S.A.) z Mielna Koszalińskiego. Właśnie tym zestawem sobie tutaj przyjechaliśmy.
min 822 3.jpgDworzec w Koszalinie to tylko dwa perony i cztery krawędzie peronowe więc szczególnie latem jest tu spory ruch. Na tor 3 podstawił się kolejny EZT Polregio.
min 822 4.jpgSpojrzenie z bliska pozwala stwierdzić że jest to zestaw EN 57 - 2106 w wersji AL. Pociąg ten odjedzie o 13:21 do Poznania Głównego.
min 822 5.jpgPeron 2 - ujęcie na północ czyli wyjazd do Sławna, Słupska, Lęborka i Trójmiasta. Po lewej tor 5, po prawej tor 3.
min 822 6.jpgPo tej stronie stacji mamy jeszcze (po prawej zasłoniętą drzewami) nastawnię wykonawczą "Kl1".
min 822 7.jpgPrzechodzimy na południową część peronu 1. Dworzec nadal okupują dwa pociągi Polregio które widzieliśmy wcześniej: na torze 2 do Słupska przez Sławno na godz. 13:30 oraz na torze 3 do Poznania Głównego przez Szczecinek i Piłę Główną na godz. 13:21. Ten powinien już stąd odjechać...
min 822 8.jpgOj nieładnie. To przejście służbowe a Państwo (z całym szacunkiem) na pracowników kolei mi nie wyglądają. Nie wolno ! Do tego przejście jest zamknięte rogatkami i może za chwilę coś tędy przejechać. Po nogach.
No dobrze - żartuję :) Jak nikt nie widzi sam nieraz z takich przejść korzystam, a jak widzi to udaję że to nie ja. Zwykle w takich chwilach (fotografia kolejowa) działam w niedoczasie i jestem notorycznie spóźniony. Kto by wówczas szukał przejścia podziemnego ? Ale nie twierdzę że coś takiego polecam bo to trochę niebezpieczne i może kosztować w sensie finansowym.
min 822 9.jpgPeron 1 - ujęcie w kierunku południowym - wyjazdy do Białogardu (na wprost) oraz do Kołobrzegu (w prawo). Na pierwszym planie semafory wyjazdowe J, K i L, dalej po lewej (już za wiaduktem nad ulicą Szczecińską) nastawnia dysponująca "Kl". Tam też mamy stację początkową Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej którą za jakiś czas odwiedzimy.
min 822 10.jpgJest 13:30. Na koszaliński dworzec wjeżdża lekko opóźniony (o kwadrans) IC 81104 "Rybak" ze Szczecina Głównego do Białegostoku przez Gdynię Główną, Elbląg, Olsztyn Główny, Szczytno i Ełk. Z przodu elektrowóz EP 07 - 1046 (PKP IC Zakład Północny w Gdyni). Rybak to bardzo długa trasa, do stacji docelowej pociąg dojedzie (przynajmniej takie są rozkładowe plany) o 23:38 więc jest przed nim jeszcze 10 godzin jazdy.
min 822 11.jpgMinęły 2 godziny - jesteśmy ponownie na peronie 2 "dużego" dworca w Koszalinie. Najpierw krótki przegląd pociągów Polregio aktualnie zaparkowanych na torze 5. Pierwszy z nich to znany już szynobus SA 103 - 009 jeżdżący dzisiaj (i zapewne nie tylko dzisiaj) na trasie Koszalin - Mielno i z powrotem. W pociągu jest już komplecik pasażerów, odjazd o 15:41. A jakiś dureń (albo ich całe stado - to zaraźliwe) w latach 90-tych twierdził że pociągi do Mielna (wówczas elektryczne) nie mają racji bytu. Na peronie 1 kłębi się tłum zniecierpliwionych pasażerów, ale oni nie jadą nad morze a raczej do domu :/
min 822 12.jpgZestaw drugi stojący na tym samym torze to EN 63 - 035 do Słupska. Odjazd tego pociągu nastąpi o 15:45.
min 822 13.jpgJeszcze spojrzenie na peron 1 - stoi tam IC 18105 "Rybak". Ten sam ale przemierzający północną Polskę w kierunku przeciwnym - z Białegostoku do Szczecina Głównego. Pociąg jest spóźniony 30 minut. Jak na podróż od 10-ciu godzin to i tak nieźle.
min 822 14.jpgJednak tłum pasażerów na peronie 1 wcale nie chce jechać do Szczecina tylko oczekuje na spóźniającego się IC 84151 "Gwarek" z Ustki do Katowic przez Poznań Główny, Wrocław Główny i Opole Główne. Gwarek pomimo że rozpoczął podróż całkiem niedaleko stąd jest już w plecy równą godzinę. Strach pomyśleć co będzie dalej :(
Detal architektoniczny za drzewami to stacyjna wieża ciśnień zachowana w stanie niezłym.
min 822 15.jpgBudynek dworca widziany od strony miasta z Alei Armii Krajowej. Pierwszy stylowy, poniemiecki budynek nie przetrwał wyzwolenia miasta przez Armię Czerwoną. Nie tylko on. Mimo że w mieście nie było długotrwałych walk, prawie całkowitemu zniszczeniu uległo śródmieście. Spłonął ratusz miejski, zniszczono większość zakładów przemysłowych, urządzeń gospodarki komunalnej, gazownię i sieć wodociągowo - kanalizacyjną. Szacuje się, że zburzeniu uległo 40% zabudowy miasta. Tak samo z siebie :(
1* Budowę obecnego budynku dworca ukończono w roku 1962. Był w socjalistyczny sposób funkcjonalny, ale urodą nigdy nie grzeszył. Trudno było wtedy dopominać się o architektoniczny przejaw fantazji w mieście wojewódzkim średniej wielkości - tym bardziej dotyczący budownictwa kolejowego. Socrealistyczne, do bólu nieskomplikowane w formie klocki straszą do dziś w całej Polsce.

2* Obiekt widziany na zdjęciu przeszedł do historii w marcu 2023 roku - zaczęła się wówczas jego rozbiórka. Na miejscu reliktu poprzedniej epoki powstaje nowoczesny, przeszklony, miły dla oka i przyjazny dla pasażerów budynek dworca PKP. Wewnątrz znajdą się m.in. przestronna poczekalnia wraz z kasami biletowymi, punkt Informacji Turystycznej oraz strefa usługowa. Jedyną pamiątką z czasów minionych będzie legendarna grafika autorstwa szczecińskich plastyków zdjęta z dawnej, południowej ściany dworcowego holu. W pełnej krasie będzie ją można podziwiać już w nowym obiekcie. Sgraffito zostanie podświetlone za pomocą iluminacji nocnej, która podkreśli także całą bryłę budynku. Dworzec ma zostać oddany do użytku pod koniec roku 2024.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 382: Koszalin - Mścice - Mielno Koszalińskie / Kołobrzeg.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Koszalin ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Koszalin ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Koszalin ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Koszalin ❋  Polska-Org
ROZKŁAD JAZDY

Koszalin

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Koszalin Wąskotorowy

Kolej wąskotorowa o prześwicie 1000 mm.
Mniej więcej wiadomo gdzie się znajdujemy, prawda ? Końcowa stacja sieci wąskotorowej (w sumie 180 km długości) którą w latach świetności (czyli przed wojną) można było dojechć do Bobolic i Białogardu Wąskotorowego. Koszalińska KW w roku 1945 przestała istnieć. Torowiska, urządzenia techniczne i tabor - wszystko zostało zrabowane przez Armię Czerwoną i wywiezione do ZSRS. Częściowa odbudowa linii i jej włączenie do systemu Pomorskich KD nastąpiło w latach 1948 - 1952.
W lewo wyjazd do Manowa, w prawo koniec linii.
Minęła 15:00. Na stacji trwa turystyczny ruch, niebawem drugi już dzisiaj pociąg uda się w nostalgiczną podróż do Rosnowa. W składzie prawie komplet: wagon kryty (produkcja rumuńska FAUR Bukareszt) Bxhpi 4323 + wagon letni czteroosiowy BTxhi 4324 + wagon letni czteroosiowy BTxhi 4402 + odkryty wagon dwuosiowy W 0603 + wagon czteroosiowy bagażowy Fh 42520. Piękny zestaw - typy wagonów i numery podane za stroną internetową TKKW.
Pociąg podstawiony, pasażerowie zajęli już miejsca ale część z nich ponownie rozlazła się po stacji. Czegoś tu brakuje...
No właśnie - lokomotywy. Od roku 2021 absolutnym i niekwestionowanym superstarem na torach koszalińskiej wąskotorówki jest parowóz tendrzak Px 48 - 3901. Właśnie podjeżdża do podstawionego, pięciowagonowego składu. Taki słodziak - wyłupiaste oczka na tendrze tylko przydają mu uroku :)
Parowóz Px 48 - 3901. Wyprodukowany w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego (niestety - w czasach PRL Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce nosiła imię tego sowieckiego skurwysyna) w Chrzanowie w roku 1951. Od 1969 roku pracował w obrębie systemu Pomorskich Kolei Dojazdowych. W latach 1996 - 2019 był eksponatem w skansenie wąskotorowego taboru kolejowego w Gryficach. We wrześniu 2021 roku powrócił do stanu czynnego po naprawie głównej wykonanej w warsztatach Koszalińskiej KW.

Kolejnych 8 zdjęć to pięknie utrzymany parowóz Px 48 - 3901 widziany w różnych momentach podpinania się do pociągu turystycznego oraz w trakcie przygotowań do jego odjazdu do Rosnowa.
Para buch, koła w ruch. Przed nami 20 km jazdy. Ruszamy do Rosnowa !
Podróż na aktualnie czynnym odcinku KKW zajmuje równą godzinę.
Stacja została lekko zadymiona - to tak żeby poczuć się w klimacie dawnych czasów. Wagon bagażowy kończący skład pociągu śmiesznie kolebie się na torach. Życzenie szerokich torów jest jednak nie na miejscu. Może bardziej "tylko zielonego" na semaforach :)
Pociąg odjechał, osoby odprowadzające udały się do samochodów. Przedstawienie musi trwać ale chwilowo na stacji mamy rozkładową przerwę. Teraz już "na czysto" można sfotografować budynek dworca. Daleku mu do przedwojennego blichtru, ale dobre i to. Budynek na szczęście jest zamieszkały i zadbany. Bartek robi wrażenie znudzonego i szuka czegoś na torowisku, Jola kończy robienie filmu. Niestety - na obejrzenie lokomotywowni nie mamy już czasu, wracamy na "duży" dworzec.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 378: Koszalin Wąskotorowy - Manowo - Bobolice.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Koszalin Wąskotorowy ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Koszalin Wąskotorowy ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Koszalińska Kolej Dojazdowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
  4. Koszalińska Kolej Wąskotorowa ❋ oficjalny (chyba) serwis WWW
1* Rozkładowy ruch pasażerski na ostatnim czynnym odcinku Koszalin Wąskotorowy - Manowo zakończył się 8 czerwca 2001 roku. Był to koniec funkcjonowania koszalińskiej kolejki w strukturach PKP. Wcześniej - w 1995 roku w Koszalinie założono Stowarzyszenie Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej. Stowarzyszenie to organizowało wiele imprez dla turystów i społeczności lokalnej a wielkim sukcesem SPKW było wpisanie kolejki do rejestru zabytków. Był to odcinek Koszalin - Świelino, obiekty inżynieryjne na nim położone oraz dwa pługi odśnieżające z Koszalina. Wpisu dokonano w roku 2000 i od tego czasu ta część linii jest chroniona prawem przed rozbiórką. Nie zawsze to działa (casus Nasielskiej KD), tutaj jednak ochrona jest solidna.

2* Od 7 listopada 2005 roku pieczę nad kolejką sprawuje Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Turystyczny ruch pasażerski na linii Koszalin Wąskotorowy - Manowo wrócił we wrześniu 2008 roku, 8 lat później przywrócono przejezdność odcinka Manowo - Rosnowo. W 2021 roku dla Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej nastąpił wielki moment w postaci powrotu do ruchu trakcji parowej. Parowozowa przerwa na tutejszej kolejce trwała ponad ćwierć wieku. Po naprawach wykonanych w warsztatach Koszalińskiej KW na szlak do Rosnowa wyjechał parowóz Px 48 - 3901. To nie koniec - w planach jest remont i przeznaczenie do jazdy kolejnego parowozu Tx 7 - 3502 "Vulcan".
Strona główna | Pomorze Środkowe | Województwo Zachodniopomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 822 |

Liczba gości na stronie Koszalin od 2 kwietnia 2024: 389
Data i czas poprzedniego wejścia: 5 listopada 2024 / 00:49
Średnia wejść dziennie: 1.79

Wpis do bazy MySQL: 2 kwietnia 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 5 kwietnia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.039 sek