Krościenko
Kr

Kroscienkopowojenna sowiecka nazwa stacji (dotyczy obiektów powiatu ustrzyckiego należącego w latach 1944 - 1951 do ZSRS)

 Obiekt oddany do użytku w roku 1872  ❋  EMGV - Első Magyar - Gácsországi Vasút / Pierwsza Węgiersko - Galicyjska Kolej Żelazna

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024   Obiekt położony na wysokości 417 m n.p.m. 

min 600 1.jpgWejście na dworzec z parkingu znajduje się po wschodniej stronie budynku. Sam parking (od lat nie używany) to częściowo zarośnięte, dziurawe klepisko. Przed wjazdem w to miejsce równie dziurawą drogą najpierw straszy znak "zakaz wjazdu" a później wyblakła tablica informuje o tym że to teren PKP i wjazd tutaj jest surowo wzbroniony (czy jakoś tak). Tak ? Oni mogą panu majstrowi skoczyć tam, gdzie pan może pana majstra w dupę pocałować.
min 600 2.jpgPonury, pokryty liszajami budynek dworca widziany z końca jedynego tutejszego peronu od strony wschodniej. Budynek robi wrażenie opuszczonego.
min 600 3.jpgSpojrzenie w kierunku zachodnim - po lewej dawna wieża ciśnień. Sądząc po kolorze wieża i budynek dworca zostały odmalowane (jakieś pół wieku temu z okładem) farbą z tego samego wiadra.
min 600 4.jpgWieża ciśnień z bliska.
Podwójne ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Ustrzyk Dolnych i Zagórza. Na pierwszym planie semafory wyjazdowe C i D z torów 1 i 2. Prawie cała sygnalizacja w Ustrzykach Dolnych jest nadal kształtowa - takich semaforów mamy tu 8 a świetlne są tylko TO semaforów wjazdowych. A ponieważ Krościenko to stacja graniczna bez możliwości przejazdu przez nią bez zatrzymania, semafory wyjazdowe położone przy torze głównym zasadniczym 1 C (kierunek Zagórz) i F (kierunek Chyrów) nie mają swoich TO na wjazdach na stację. W sensie umownym mamy tam zawsze sygnał On - prawdopodobnie tak to ujmuje regulamin stacji.
Ponownie wyjazd do Ustrzyk Dolnych: semafor wyjazdowy B a po lewej nastawnia wykonawcza "Kr1". Zapewne nieczynna no bo po co ktoś miałby tam teraz siedzieć ? Stawiam tezę że sygnalizacja na tutejszej stacji jest nadal sprawna, ale raczej nieużywana.
Ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej.
Jedyną nowością na stacji (tak można wnioskować ze zdjęć wykonanych tutaj przed laty) jest kontenerek postawiony przy zachodniej ścianie szczytowej budynku dworca. Najprawdopodobniej to nieruchomość Straży Granicznej albo Służby Celnej. Czyżby w oczekiwaniu na pojawienie się tutaj pociągów międzynarodowych na Ukrainę ? No to zdąży się zdekapitalizować. Na dodatek (o ile wiem) do roku 2010 odprawy graniczno - celne dwóch przemytniczych pociągów jadących z Sanoka do Chyrowa odbywały się na peronie w bezpośrednim sąsiedztwie drogowego przejścia granicznego.
Budynek dworca widziany z bliska od strony zachodniej. Dwa okna na parterze to dawna nastawnia dysponująca "Kr". W dość odległych czasach gdy pojawiały się tutaj jeszcze pociągi pasażerskie, na ścianie nad nastawnią wisiały dwa zegary. Lewy wskazywał czas ukraiński a prawy czas polski. Po zegarach nie ma już śladu, pozostał tylko niemy, dworcowy megafon.
Pamiątką po czasach minionych jest kultowa tablica stojąca na wschodnim krańcu peronu. Jej widok dla pasażerów pociągów jadących z Przemyśla tranzytem przez ZSRS (o tym poniżej) był chyba oddechem ulgi :) Chcę wierzyć że nawet wtedy gdy powróci tutaj ruch pasażerski a na peron wjedzie kosiarka do trawy tablica ta pozostanie tutaj jako charakterystyczny detal tego miejsca. PKP Stacja Krościenko. To brzmi dumnie !
Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Chyrowa. Stąd do granicy PL/UA mamy jeszcze 3 km.
Miejsce obecnego przejścia granicznego Krościenko - Smolnica z okna pociągu.

źródło Internet - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.

Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 128: Przemyśl Główny - Malhowice - Krościenko - Zagórz.
Krościenko
mapa topograficzna
rok 1938
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Retrospekcja z roku 2010 - na szczęście w roku 2024 częściowo nieaktualna :)

Ostatnim pociągiem trzymającym stację tę i kilka innych położonych na linii z Zagórza do Krościenka był słynny "przemytnik" jeżdżący dwa razy dziennie w relacji Sanok - Chyrów (lub jak kto woli Hyriv) - Sanok. Ponieważ pociąg ten służył tylko i wyłącznie do wwozu na terytorium Polski papierosów i spirytusu bez akcyzy, turysty z plecakiem raczej się w nim nie uświadczyło. Dwuwagonowy "przemytnik" wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2010 roku przestał kursować a jego dwa ledwie trzymające się jako całość bezprzedziałowe wagony (bonanzy) - rozkręcane i skręcane kilka razy na dobę przez "pasażerów" i "celników" (akcja powoduje reakcję :) prawdopodobnie trafiły na kolejowy szrot. Ponieważ pomysł puszczenia szynobusu na trasę Sanok - Krościenko lub przynajmniej Sanok - Ustrzyki Dolne (przecież to miasto powiatowe) przekracza polskie realia, tak więc pociągi pasażerskie na wschód od Zagórza to już chyba zamknięta historia.

Taką samą tylko bardziej odległą historią jest pospieszna "Solina" z Zagórza do Warszawy Zachodniej jeżdżąca tędy jeszcze na początku lat 90-tych ubiegłego stulecia. Pociąg ten startował w Zagórzu i przedostawał się do Przemyśla krótszą trasą przez Ustrzyki Dolne i Chyrów - tranzytem przez ZSRR. Była to podobno przygoda jedyna w swoim rodzaju :)) Na stopniach wagonów wisieli poprzypinani pasami sowieccy pogranicznicy. Nie wolno było wychylać się z okien - jeżeli ktoś to zrobił to narażał się na internacjonalistyczny opierdol ze strony wojska. Nie daj Boże jak ktoś wyrzucił jakiś przedmiot przez okno - pociąg był natychmiast zatrzymywany, tor sprawdzany w poszukiwaniu "zgubionej" rzeczy a w wagonie następowało coś w rodzaju rewizji. Po nastaniu Samostijnej Ukrainy wygłupy na trasie wyraźnie zelżały, ale lokalny koloryt pozostał - do maja 1994 roku. Wówczas strona polska z tej wybitnie krótszej, kolejowej trasy w Bieszczady zrezygnowała i "Solina" do Zagórza przez Lublin, Przemyśl Główny i Chyrów jeździć przestała.

Linki zewnętrzne
  1. Stacja Krościenko ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Krościenko ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Krościenko ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Krościenko ❋  Strona MK z Podkarpacia
  5. Stacja Krościenko ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  6. Bez paszportu przez kraj "Wielkiego Brata" ❋ Onet Podróże
  7. Odcinek Krościenko - Granica RP - Starzawa z tyłu pociągu osobowego SKPL 25.06.2017 ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zagórz - Ustrzyki Dolne - Krościenko znajdują się na stronach stacji Zagórz i Ustrzyki Dolne.
Strona główna | Region Podkarpacki | Województwo Podkarpackie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 600 |

Liczba gości na stronie Krościenko od 27 października 2024: 104
Data i czas poprzedniego wejścia: 12 grudnia 2024 / 22:58
Średnia wejść dziennie: 2.17

Wpis do bazy MySQL: 27 października 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 16 listopada 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.013 sek